دسته‌بندی نشده

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل چیست؟

هر خانه ای آشپزخانه ای دارد و هر آشپزخانه به حتم اجاق گاز دارد. حتما شماهم داستان افرادی که به دلل نشتی گاز جان خود را از دست داده اند شنده اید. یهتر است در مورد شرایط ایمنی گاز ها نوشته و مطالعه شود تا خدای ناکرده این سوانح دیگر تکرار نشود.

در اجاق گاز های صفحه‌ ای شیشه ای و استیل گرویتی از قطعه ای به نام ترموکوپل استفاده شده. به طور خلاصه می توان گفت ترموکوپل قطعه است که در کنار سر شعله قرار دارد و وظیفه آن قطع کردن جریان گاز است و ایمنی گاز را بالا می برد. این قطعه در صورت خاموشی شعله جریان گاتز را قطع می کند و جلوگیزری می کند از خطر آتش سوزی و انفجار. به هنگام سررفتن غذا خود به خود گاز قطع می شود و خطر انتشار گاز به صفر میرسد .

نحوه عملکرد ترموکوپل

گفته شد ترمووکوپل قطعه ای کوچک در منار سرشعله است و در تماس مستقیم با شعله است. ساختمان داخلی این قطعه از آلیاژی ساخته شده که در برابر حرارت 200 درجه حدودا چند میلی ولت برق تولید می کند و به کمک این روش قطعه ی دیگری که بر روی سر شعله قرار دارد به نام بوبین را فعال می کند.

آیا تا به حال برایتان سووال شده که چرا در برخی اجاق گاز ها پس از روشن شعله باید ولوم را چند لحظه نگه داشت و بعد آن را ول کرد؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که این به دلیل روشن کردن بوبینه به صورت دستی است تا هر زمان ترموکوپل داغ شد ولتاژ لازم برای فعال ماندن بوبین را تامین کند و بعد از آن وقتی ولوم را رها کنید شعله روشن خوهد ماند.

نحوه تشخیص سلامت ترموکوپل

راه تشخیص سلامت ترموکوپل تقریبا آسان این و سمت می توانید تنها با چشم و نگاه کردن به ظاهر آن سلامن آن را بررسی کنید. اگر محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد ودر حقيقت اتصال از هم جدا شده باشد به احتمال زياد ترموکوپل خراب است در انتهای ديگر ترموکوپل که به بوبين متصل می شود دو فلز درونی و بيرونی ترموکوپل به وسيله واشر عايقی از هم جدا شده، در صورتی که سر فلز درونی کنده شده و يا واشر خراب شده باشد دليل بر خرابی ترموکوپل می باشد.

به یاد داشتهد باشید اگر به هر دلیلی ترموکوپل اجاق گاز خراب شده باشد روشن ماندن شعله پیداری خود را از دست می دهد و دیگر له صورت ثابت روشن نمی ماند. برای تست کردن ترموکوپل خود که سر آن را حدود ۲۰ الي ۳۰ ثانيه حرارت داده و بلافاصله انتهاي آن را توسط دو سيم رابط به بلندگوی کوچکی متصل نماييم در صورت سالم بودن ترموکوپل صدای (تق) ضعيفی از بلند گو شنيده می‌شود که نشانه وجود جريان الکتريکی ميباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *