دسته‌بندی نشده

نظافت یخچال فریزر گرویتی

نظافت یخچال فریزر گرویتی

هنگامی که به یک آشپزخانه فکر می کنیم چند المان در ذهنمان پررنگ تر از دیگر المان هاست. المان هایی مانند اجاق گاز و فر، سینک و همچنین یخچال فریزر. اگر آشپزخانه را تنها محلی برای آشپزی تصور کنیم چند وسیله اصلی و مهم وجود دارند که بدون آن ها پختن یک غذای خوشمزه و یا کیک و شیرینی لذیذ تقریبا غیر ممکن است. پس می توان گفت این وسیله ها برای آشپزخانه ضروری و اساسی هستند.

به مقداری  که وسایل مختلف آشپزخانه مهم هستند به همان میزان هم نگهداری مناسب و نظافت از آن ها مهم و حیاتی است. ما در مجموعه مقالات گرویتی درباره نظافت وسایل مختلف صحبت کرده ایم و مقالاتی در این باره منتشر کرده ایم؛ مقالاتی مانند نحوه تمیز کردن فر گرویتی و 10 ترفند برای تمیز کردن سینک . برا مطالعه آن ها کلیک کنید. و حال در این مقاله قصد داریم درباره نظافت یخچال و فریزر صحبت کنیم.

همه ما می دانیم که تمیز نگه داشتن وسایل از روش های نگهداری صحیح آن هاست. اما نحوه نظافت آن ها هم به همان میزان مهم است. به طور مثال اگر برای نظافت چدن یک گاز از مواد اسیدی قوی استفاده شد، چدن رنگش از بین می رود و خراب می شود. پس بهتر است روش های اصلی برای استفاده در نظافت وسایل و همچنین روش های غیر اصولی برای دوری ارز آن ها را بدانیم تا بتوان هرچه بیشتر از وسایل استفاده کرد و طول عمر آن ها را افزایش داد.

  از کجا شروع کنیم؟

در ابتدا مسلما باید یخچال را به طور کامل خالی از مواد مختلف غذایی کنید تا هم دستتان باز شود و راحت بتونید تمیز کنید و هم به مواد غذایی آسیبی نرسد. بهتر است مواد غذایی را که بیش از چند هفته در یخچال مانده و از آن استفاده نکرده اید را دور بریزید تا هم جای بیشتری داشته باشید و هم از وجود مواد غذایی فاسد در یخچال جلوگیری کنید.

نظافت اصولی

نظافت اصولی با گردگیری فرق دارد؛ تمیز کردن یخچال با دستمال مرطوب، گردگیری به حساب می آید و نظافت اصولی فرای این کار است. نظافت اصولی یعنی تمام قسمت‌های کشو، سطوح داخلی، واشرها، و فیلترها که همه این ها هرچند وقت یک بار نیاز به تمیز شدن دارند.

جداشدنی ها:

اولین بخشی کمه موقع نظافت سراغ آن می رویم بخش های جدا شدنی است؛ طبقات، کشو ها و قفسه ها را بیرن می آوریم و با ملایمت و به صورت دستی آن ها را می شوییم. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید به این دلیل که خش می افتند و آسیب می بینند.

اگر لکه‌ی سرسختی وجود دارد که به راحتی شسته نمی شود، نگران نباشید. کمی توانید با اسفنج نرم محلول دو فنجان آب گرم، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، دو قاشق غذا خوری لیمو ترش را بر روی لکه ها بکشید و خواهید دید که به آسانی لکه ها از بین می روند.

به یاد داشته باشید پس از شست و شو حتما صبر کنید تا طبقات و قفسه ها کامل خشک شوند و بعد آن ها را به یخچال برگردانید.

محفظه داخلی:

در نظافت این مکان ها شست و شو ممکن نیست پس با استفاده از دستمال و محلول ها غیر شیمیایی مختلف سطوح داخلی را تمیز می کنیم. محلولی مانند ترکیب یک فنجان سرکه سیب با  سه فنجان آب‌گرم یک محلول مناسب برای محفظه داخلی است. اگر لکه هایی وجود دارند که با این محلول هم پاک نشدند می توانید از خمیر دندان و فرچه های لطیف برای آن لکه ها استفاده کنید. از مواد شیمیایی بودار به هیچ عنوان استفاده نکنید چون علاوه بر آسیبی که به محفظه می رساند و از عمر آن کم می کند، بوی نا مطبوع شیمیایی هم می گیرد و بعدا به مواد غذایی هم اتنقال می دهد.

هنگام نظافت فضای داخلی یخچال از درب آن غافل نشوید و یادتان بماند آن را هم تمیز کنید.

واشر داخلی:

از مکان هایی که معمولا نادیده گرفته می شوند واشر های داخلی یخچال است. نظافت نادرست این واشر ها از عمر آن ها می کاهد. از مواد شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نکنید چون علاوه بر پایین بردن عمر آن ها موم لاستیک نیز از بین می رود. به یاد داشته باشد تمیز کردن مکرر این واشر ها باعث نابودی شان می شود. بهترین روش برای نظافت این واشر ها استفاده از محلول آب و سرکه است.

سطوح خارجی:

همانند سطوح داخلی، خارج یخچال هم نیاز به تمیزی دارد. برای نظافت خارجی دستگاه بهترین وسیله حوله خشک است. دستگاه را به جلو بکشید سپس با حوله خشک گرد و خاک آن را بگیرید. اگر پشت دستگاه شما کنداسور استفاده شده می توانید برای نظافت صحیح از یک متخصص کمک بگیرید. تمیز کردن کویل کنداسور به طول عمر یخچال شما نیز اضافه می کند؛ زیرا گرد و خاک باعث می شود پنل فن زمان بیشتری نیاز داشته باشد برای خنک شدن و به این شکل استهلاک آن بالا می رود.

فیلتر آب:

فیلتر آب و یخ هر شش ماه یکبار باید تعویض شوند تا بو و مزه آب و یخ تغییر نکند. تعویض فیلترها بهتر است توسط تعمیرکار و افراد متخصص انجام شود.

در آخر مواد غذایی را سرجاش برگردانید و آن هرا مرتب سر جاش بگذارید.

به یاد داشته باشید نظافت یخچال فریزر و تمیز نگه داشتن آن از مهم ترین روش های نگهداری صحیح آن است. پس با نظافت صحیح آن از دستگاه خود بیشتر استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *